Güneş kenti Mersin’den geleceğe anlamlı miras

22 Haziran 2026 Pazartesi 16:09

Makine Mühendisleri Odası Mersin Şubesi’nin düzenlediği 21 Haziran Dünya Güneş Günü Kutlama Etkinliği”nde, temiz enerjiye yapılan her yatırımın, geleceğin Mersin’ine bırakacağımız en büyük miras olduğu mesajı verildi.

HEDİYE EROĞLU

 

TMMOB Makina Mühendisleri Odası (MMO) Mersin Şubesi’nin geleneksel 21 Haziran Dünya Güneş Günü Kutlama Etkinliği geniş katılımla gerçekleşti.

Oğuz Akar Tülücü Enerji Parkı Eğitim Kompleksi’nde düzenlenen programa Mersin Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Hakan Sefa Çakır, MMO Mersin Şube Başkanı İsmail Oğuz ve çok sayıda davetli katıldı.

Yılda ortalama 300 gün güneş alan Mersin’in, yenilenebilir enerji konusunda sahip olduğu avantaja dikkat çekilen etkinlikte bu potansiyelin sadece çevre dostu bir adım olarak değil, kent ekonomisini büyütecek, sanayisinin rekabet gücünü artıracak stratejik bir kaldıraç olarak değerlendirilmesi ele alındı. Temiz enerjiye yapılan her yatırımın, geleceğin Mersin’ine bırakacağımız en büyük miras olduğunun altı çizildi.

 

TÜRKİYE’NİN İLK VE TEK GÜNEŞPARK ENERJİ KOMPLEKSİ MERSİN’DE

Etkinliğin açılışında bir konuşma yapan Başkan İsmail Oğuz, yenilenebilir ve sonsuz enerji kaynağı olan güneş için buluştuklarını söyleyerek, “Türkiye’nin ilk ve tek Güneşpark Enerji Kompleksi’nde bir aradayız. Güneş, sadece gökyüzünde değil; artık enerji politikalarının, şehir planlamalarının ve gelecek vizyonlarının da merkezindedir. Bu farkındalıkla her yıl geleneksel olarak düzenlediğimiz Dünya Güneş Günü Etkinliğimize hoş geldiniz.

Değerli konuklar, temiz enerjiye attığımız her adım, ülkemizin içinden geçtiği karanlık tablodan bağımsız değildir” dedi.

 

“ÜLKEMİZ DERİN BİR KRİZ SÜRECİNE SÜRÜKLENDİĞİ BİR DÖNEMİ YAŞAMAKTA”

Türkiye’nin 2023 Mayıs seçimlerinin ardından siyasal, ekonomik ve toplumsal açıdan daha derin bir kriz sürecine sürüklendiği bir dönemi yaşadığını ifade eden Oğuz, “24 yılı bulan AKP iktidarı boyunca uygulanan politikalar, ülkeyi üretimden uzaklaştırmış, rant ve borçlanmaya dayalı kırılgan bir ekonomik yapıya bağımlı hale getirmiştir. Bugün gelinen noktada ekonomik kriz gündelik yaşamın belirleyici unsuru haline gelmiştir. Yüksek enflasyon ve hayat pahalılığı karşısında geniş halk kesimleri geçinemez durumdadır. Barınma, beslenme, sağlık ve eğitim gibi en temel ihtiyaçlara erişim her geçen gün zorlaşmakta; emekçiler düşük ücret, güvencesiz ve esnek çalışma koşulları altında yaşam mücadelesi vermektedir. Gençler açısından ise işsizlik, geleceksizlik ve ülkeyi terk etme düşüncesi artık yaygın bir gerçekliktir.

 

“SİYASAL ALANDA CİDDİ BİR YÖNETİM KRİZİ MEVCUT”

Siyasal alanda ciddi bir yönetim krizi mevcuttur. Son dönemde artan tutuklamalar; belediye başkanlarından siyasetçilere, gazetecilerden akademisyenlere kadar toplumun geniş kesimlerini hedef almakta, yargı açık biçimde siyasal bir araç olarak kullanılmaktadır. Seçilmiş yerel yöneticilerin görevden alınarak yerlerine kayyum atanması, halkın iradesinin yok sayılmasının en somut göstergelerinden biridir. Ülkemizin demokratik geleceği açık bir tehdit altındadır.

Cumhuriyet Halk Partisi Kurultayı’na ilişkin ‘mutlak butlan’ kararı, uzun süredir ülkemizde derinleşen demokrasi ve hukuk krizinin yeni bir halkası olmuştur. Söz konusu siyasi kararla bir kez daha yargı eliyle demokratik süreçlere, halkın iradesine ve siyasete müdahale edilmekte, tüm toplumsal muhalefete gözdağı verilmektedir. Yaşanan hukuksuzluklar, mevcut toplumsal krizleri daha da derinleştirmekte, toplumun demokrasiye duyduğu güveni aşındırmaktadır. Oysa ülkemizin ihtiyacı; baskıyı, kutuplaşmayı ve hukuksuzluğu büyütmek değil, halk egemenliğini esas alan demokratik bir hukuk düzenidir.

İçinden geçtiğimiz süreç, yalnızca ekonomik bir kriz değil; aynı zamanda siyasal ve toplumsal bir yönetim sorunudur. Bu nedenle Cumhuriyetin temel değerlerine, kamuculuğa, laikliğe, bilime ve demokrasiye sahip çıkma mücadelesi her zamankinden daha büyük bir önem taşımaktadır” diye konuştu.

 

“YANLIŞIN KARŞISINDA OLMAKTAN GERİ DURMAYACAĞIZ”

TMMOB Makina Mühendisleri Odası Mersin Şubesi olarak her zaman ülke, kent, meslektaşlar ve halk için yanlışın karşısında olmaktan geri durmayacaklarını vurgulayan İsmail Oğuz, “Odamız, Ülkemizde tüm yenilenebilir enerji kaynaklarının ve teknolojinin ülkemizin çıkarları doğrultusunda kullanımını savunmaktadır. Mesleğimizle ilgili alanlarda meydana gelen bilimsel ve teknolojik gelişmelerin, yeni uygulamaların tanıtılmasının yanı sıra altyapıdaki ve yasalardaki sorunların da ele alınması Odamızın sorumlulukları arasındadır.

 

GÜNEŞ KENTİ MERSİN

Uluslararası Güneş Enerjisi Topluluğu (ISES) tarafından, temiz ve sonsuz enerji kaynağı olan güneş enerjisine dikkat çekmek amacıyla; kuzey yarım kürede güneş ışığından yararlanılan en uzun gün olan 21 Haziran günü ‘Dünya Güneş Günü’ olarak ilan edilmiş ve bu çerçevede 21 Haziran dünyanın birçok ülkesinde çeşitli etkinliklerle kutlanmaktadır.

Makina Mühendisleri Odası Mersin Şubesi olarak bu özel günü yıllardır çeşitli etkinliklerle kutluyor, ‘Güneş Kenti Mersin’ sloganımızı yaşatmaya devam ediyoruz.

 

TÜM ÇABA SÜRDÜRÜLEBİLİR GELECEK İÇİN

1997 yılından başlattığımız ilk seminerden bu yana ‘Güneş Bize Yeter’, ‘Güneş Kenti Mersin’, ‘Güneş Bizim İçin Çalışıyor’, ‘Güneş Fatura Göndermez’, ‘Sonsuz Enerji Güneş’ gibi sloganlarla 9 adet sempozyum ve sergi düzenledik. Geçen yıl 31 Ekim- 01 Kasım tarihlerinde Yenişehir Belediyesi Atatürk Kültür Merkezinde 9’uncusunu akademisyenlerin ve öğrencilerin yoğun katılımı ile gerçekleştirdik. 2027 yılında da 10.sunu düzenlemek için çalışmalarımıza başladık.

Güneş Enerjisi Sistemleri konusunda attığımız her adım, yalnızca mühendisliğin konusu değil; aynı zamanda yaşam kalitesinin, çevre bilincinin ve sürdürülebilir geleceğin de bir parçası olmuştur” şeklinde konuştu.

 

GÜNEŞ ENERJİSİNİN PAYI ARTIYOR

MMO Şube Başkanı Oğuz, Türkiye Elektrik İletim A.Ş.’nin (TEİAŞ) 2026 Mayıs verilerine göre ülkemizde elektrik üretiminin enerji çeşidine göre dağılımı yüzde 43,6’sı hidrolik enerji, yüzde 26,8’i doğal gaz ve kömür, yüzde 15.4’ü güneş, yüzde 9,6’sı rüzgâr, yüzde 4,6’sının ise diğer kaynaklar şeklinde olduğunu anımsattı.

“Ülkemizin toplam kurulu gücü 125.478 MW’a ulaşmış, güneş enerjisinin kurulu gücü ise 26.837 MW’a yaklaşmıştır” diyen Başkan Oğuz, konuşmasını şöyle tamamladı: “Ayrıca ülkemizde elektrik enerjisi üretim santrali sayısı, 2026 yılı Mayıs ayı sonu itibarıyla 42 bin 515’ya (Lisanssız santraller dâhil) yükselmiştir. Mevcut santrallerin 40 bin 430 adedi güneş enerji santrali olup, 2 bin 85 adedi ise diğer kaynaklı santrallerdir. Yerli enerji üretim santrali bakımından değerlendirildiğinde güneş enerjinin payı yüzde 95 seviyesindedir. Yıllardır güneş enerjisi kullanımının önemi ve kullanımı için yapılan çalışmaların, bugün gerçekleştiğini görmek bizler için büyük bir gurur ve mutluluk kaynağıdır.

 

ENERJİDE YÜZDE 68 ORANINDA DIŞA BAĞIMLIYIZ

Enerjinin elde edilmesi kadar verimli kullanılması da önemsediğimiz konulardan biridir. Enerjiyi verimli kullandığımızda, enerji kaynaklarımızı daha az tüketmiş olacağız. Ayrıca yüzde 68 oranında olan dışa bağımlılığımız devam ederken, yapacağımız verimlilik çalışmaları ile alacağımız bazı önlemler ve enerji tüketim alışkanlıklarımızdaki çok küçük değişiklikler ülkemize çok şeyler kazandıracaktır. Bu yalnızca bir mühendislik değil, bir gelecek vizyonu, bir yaşam tercihidir.

 

‘TAM BAĞIMSIZLIĞIMIZ İÇİN KENDİ ENERJİMİZİ KENDİMİZ ÜRETMELİYİZ!’

‘Tam bağımsızlığımız için kendi enerjimizi kendimiz üretmeliyiz!’ diyoruz ama öte yandan bizlere; Nükleer Santraller, enerji arz eksikliğine ve dışa bağımlılığa alternatif olarak gösterilmektedir. Ülkemizde güneş enerjisi potansiyeli başta olmak üzere tüm yerli ve yenilenebilir enerji kaynakları yeterince değerlendirilemezken, yeterli teknik altyapı ve mevzuat olmadan, kamusal denetimin dışlandığı bir yapıda, dışa bağımlılığı azaltmak bir yana, daha çok bağımlılığı artıracak bir süreçtir.  

Nükleere inat, yaşasın hayat! deyip temiz ve yerli enerji olan Güneş Enerjisini önermeye devam edeceğiz. Bu kapsamda, yerel yönetimleri de temiz ve çevreci olan başta Güneş Enerjisi olmak üzere Yenilenebilir Enerji konusunda daha fazla çalışma yapmaya ve Kentimize katkı sunmaya davet ediyoruz.

 

“ÖZVERİLİ ÇALIŞMALARLA BUGÜNLERE GELDİK”

Bugün burada, çocuklarımıza, gelecek nesillerimize güneş enerjisi bilinci kazandırabilmek amacıyla Mezitli Belediyesi işbirliği ile hayata geçirdiğimiz Türkiye’nin ilk ve tek Güneşpark Enerji Kompleksindeyiz. Bu kompleksin proje aşamasında ve yapımında büyük emeği ve katkısı olan 10. ve 11. Dönem Şube Yönetim Kurulu Başkanımız Merhum Oğuz Akar Tülücü’yü saygıyla anıyorum. Ayrıca 1997 yılından bu yana yapılan tüm çalışmalarda emek vermiş geçmiş başkanlarımıza ve yöneticilerimizi de emeklerinden dolayı teşekkür ediyorum. Onların özverili çalışmaları ve emekleri sayesinde Güneş Enerjisi konusunda bu kadar çok çalışma yapılmıştır.

Bugün, bu etkinliğimizin gerçekleşmesinde de bizlere destek olan Mersin Büyükşehir Belediyesine, Mezitli Belediyesine, Arbel Grup firmasına, Yönetim Kurulu Üyelerimize ve Çalışma arkadaşlarımıza hepinizin huzurunda teşekkür ediyorum.

1997 yılında başlattığımız bu kıvılcım ile kentimizi “Güneş Kenti Mersin” yapma ve güneş enerjisi farkındalığı yaratma yolunda kararlılıkla ilerleyeceğiz.  Hepimizin Dünya Güneş Günü kutlu olsun.”